:: my frenz ::

:: leave ur link here ::

:: cepat lapar ::

salam.. n selamat petang...
lama nya x hapdet bl0g... hehe.. rindu2...
bukan apa.. kadang2 tu x tau nak tulis apa.. eh.. bukan2.. bnyak bnda nk tulis.. tp x tau nak mula cm na..
fara pown bnyak st0ry yg nak ditulis.. kadang2 tu masa x da.. ya la.. nak mereka ayat2 semua bagai..
fara bukan reti ngat pown.. hri neyh fara nak kongsi skit sebab apa kita cepat lapar.. hari neyh tiba2 ja fara try search punca2 cepat lapar... sejak kebelakangan neyh... fara asyik nak mkn ja.. skit2 mkn... pas makan 2 bru tringat.. t lau badan naek cm na... heheheh.. gerun seyyy...

mesti pernah terjadi satu situasi neyh dimana kita baru ja pas makan.. tapi kita cepat asa lapar blik.. sebernya x baek utk kesihatan kita dan juga bley menambahkan berat badan..

         okeyy.. cakap bnyak pown x guna..  neyh la punca2 dy..

1. Minum terlalu bnyak minuman manis
    tau x.. kandungan gula boleh menipu otak terhadap keinginan utk makan lebey bnyak.. ia menghalang hormon Leptin drpd memberitahu otak bahawa kita telah pown mndpt makanan yg secukupnya.. jadi.. ini yang menyebabkan kita cenderung utk makan lagi even kita bru ja lepas makan...

2. Makan makanan bertin
    makanan bertin terdedah kepada bahan kimia yang turut mempengaruhi hormon Leptin seseorang.. ia akan menyebabkan seseowg utk makan bnyak kali dan juga dikatakan sebagai punca terhadap masalah obesiti.

3. Sarapan pagi yang x mencukupi
    seseowg yg mengambil sarapan yg mengandungi 300 kalori pada waktu pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebnayak 2 kali ganda berbanding owg yang menagmbil 500 kalori.. ini kerana sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan seseowg untuk makan bnyak kali sepanjang hari

4. Tidak makan sayur-sayuran
    khasiat didalam sayur boleh membantu seseowg berasa kenyang lebih lama dan ini dapat mengelakkan anda drpd makan bnyak kali dan makan lebey bnyak..

5. Tidak minum teh kurang gula
    jika kita minum teh kurang gula selepas makan akan membuatkan kita berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan diri daripada makan bnyak kali..

6. Kurang minum air masak
    tubuh badan yang kurang air akan menyebabkan seseowg utk makan lebih banyak kerana ia meningkatkan tahap kelaparan seseowg.. sebaiknya sebelum anda makan.. minumlah air masak terlebih dahulu..

7. Kebosanan
    kebosanan juga akan meningkatkan keinginan seseowg utk makan lebih bnyak..jadi.. isi lah masa terluang kita dengan aktiviti yang berfaedah.. jangan biarkan diri kita kebosanan seterusnya kita cenderung untuk makan bnyak..











:: thank's 4 reading ::

No comments: